• Home

    Home

  • 1
  • 2
  • 3

Door trainen, kan dat nog?

Je mag nog naar buiten voor een trainingsritje, maar doe dat dan alleen. Ga dus niet meer in groepen op pad, hoe gezellig dat ook is. Wees bewust van de keuze die je maakt om een frisse neus te halen. Bedenk voor jezelf hoe noodzakelijk het is om buiten te fietsen en welke alternatieven je hebt. Hierbij wat tips en richtlijnen om rekening mee te houden:

  1. Fiets alleen en houd 1,5 meter afstand. Het voordeel van de wielersport is dat je makkelijk alleen kunt trainen en niet afhankelijk bent van teamgenoten. Fiets dus alleen en vermijd drukke fietsomgevingen om de kans op verspreiding van het virus te beperken. Zorg ook dat je altijd 1,5 meter afstand houdt tot andere verkeersdeelnemers om het risico op verspreiding van het virus te beperken.
  2. Leeg je neus niet op straat. Houd rekening met elkaar en ‘leeg’ of snuit je neus niet tijdens het fietsen. Het is sowieso al niet fraai om te doen en in deze situatie ook niet zonder risico’s. In plaats daarvan kun je beter even stoppen om je neus te snuiten in een papieren zakdoek.
  3. Wanneer de gesprekken met je fietsmaten wegvallen, blijven jij en je fiets alleen over. Voorkom dat je steeds dezelfde ronde rijdt en in een sleur terechtkomt. Kies eens een andere route. Nu je alleen bent, bepaal jij alles. Wil je die ene gravelstrook of klim meepakken of ga je liever over de dijk? De keuze is aan jou! 
  4. Ga voorbereid op pad, neem je eigen gereedschap en reserve-onderdelen mee, zodat pech niet het einde van je rit betekent. Neem eten en drinken mee, een terrasje pikken is er voorlopig niet bij. Dus geen koffie en appeltaart onderweg. Vertrek met twee gevulde bidons en neem iets te eten mee. Zo houd je jouw energieniveau op peil en kom je zonder uitdrogingsverschijnselen of hongerklop weer thuis.
  5. Doe rustig aan, hoe harder je traint, des te meer rust het lichaam nodig heeft en hoe vatbaarder het is voor ziektes. Met zware kracht- en intervaltrainingen verzwak je het immuunsysteem. Plan in deze periode geen zware trainingen of ultra-lange tochten. 
  6. Doe geen gekke dingen op de fiets, pas op met risicovolle manoeuvres zoals wheelies en jumps en breng jezelf en anderen niet onnodig in gevaar. Ziekenhuizen hebben hun handen al vol aan het coronavirus. Zorg goed voor jezelf. 
  7. Laat weten waar je bent, altijd een goede tip. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Informeer je wederhelft, familie, vriend of huisgenoot hoe lang en waar je gaat fietsen. Natuurlijk zijn er ook diverse tools waarbij zij je onderweg kunnen volgen. Zo hebben Strava (Beacon), Garmin en Wahoo een live tracking-functie, kun je jouw livelocatie delen via Google en Whatsapp.

Gebruik tot slot je gezonde verstand. Fietsen is de mooiste sport op aarde, maar onze collectieve gezondheid is belangrijker. Neem zelf verantwoordelijkheid en hou de updates van het RIVM in de gaten.


Cycling Lemelerveld is een fietsvereniging met momenteel meer dan 200 leden die vooral in de zomerperiode gezamenlijk samen trainen. Er wordt gefietst met  race/tour groepen, mountainbikegroepen, damesgroepen en jeugd groepen.

Komende activiteiten

 23 aug 2020  00:00
 Club BBQ
 
 27 aug 2020  00:00
 [AFGELAST] Clubweekend (vanaf 16 jaar)
 
 27 sept 2020  00:00
 Sluitingstocht
 
 07 okt 2020  00:00
 Ledenvergadering
 
 25 okt 2020  00:00
 KokkieBikes Hellendoornse Bossentocht
 

Sponsoren

roelofslemelerveldlenferink kokkiebikesacon sealecoDeBoombouwPosthoorn